Klub historie

Klubben

Klubben blev oprettet på  stiftende generalforsamling mandag, den 20. januar 1975.

Klubbens officielle navn er: Hjørring Orienteringsklub - Vendelboerne, i daglig tale kaldet OK-Vendelboerne. Den er blandt de mellemstore klubber i landet. Dens hjemsted er Hjørring.

Klubben er medlem af Dansk Orienterings-Forbund (DOF) under Danmarks Idræts-Forbund (DIF), samt Hjørring Samvirkende Idrætsforeninger (HSI) og Nordjysk Orienteringsudvalg (NOU).

Det kan nævnes, at klubben allerede i april 1977 sammen med Aalborg Orienteringsklub arrangerede Jyske mesterskaber i nat- og stafetorientering og siden har været medarrangør af flere 3-dages arrangementer. Heraf kan nævnes Jysk 3 Dages 1982, som med godt 2500 deltagere var det største orienteringsløb, der indtil da var afholdt i Danmark.

Der er tradition for, at klubben i den weekenden der falder midt i marts måned, hvert andet år på  skift med Aalborg Orienteringsklub arrangerer et 2 dages løb, Nordjysk 2-Dages, med ca. 2000 deltagere. Derud over arrangerer klubben som regel et mindre konkurrenceløb hvert år.

Selv om medlemmer af klubben er blevet både jyske og danske mestre, betragter klubben sig først og fremmest som en motions-, frilufts- og familieklub, som ønsker at give medlemmerne de bedste forhold at dyrke deres idræt under.