Banelægger

VEJLEDNING TIL TRÆNINGSLØB (12/11/2019 Under rettelse af navne/adresser)

Hej træningsløbsarrangør(-er).

Tak fordi du/I påtog dig opgaven at lave et af klubbens træningsløb.

1. GENERELT

Du har forholdsvis frie rammer til at arrangere løbet i.

Der skal være 5 baner at vælge imellem:
Bane 1  7-9 km lang svær.
Bane 2  5-6 km mellemlang svær
Bane 3  3-4 km kort svær
Bane 4  4-5 km mellemsvær
Bane 5  2,5-3,5 km let
Målestoksforholdene på let, mellemsvær og kort svær bane er 1:7500. På mellemlang svær og lang svær er forholdet 1:10000. Det er muligt i sin forhåndstilmelding til træningsløbet at ønske 1:7500 på den mellemlange og den lange svære. Dette imødekommes, såvidt det er muligt at have banen på A4 størrelse papir.

Antal postskærme og numre der kan benyttes:

Træningsposterne går fra 31 - 75, men her fragår 66, 68 og 69.(Der er også klubløbskærme med nummer 121-125, pas på der er sammenfald med stativer)
Vi har stativer fra nr. 120 - 186, som kan bruges i nødstilfælde.

Hvis du/I skal lave træningsløb – specielt hvis det er i en af nærskovene- vil træningsudvalget gerne opfordre dig til at overveje, om der kan gives et tilbud om momentløb til deltagerne på de svære baner. Den korte lette bane skal dog være en almindelig bane.

Momentløb kan fx være:

• Kurveløb (stier og/eller tæthedsfarver er fjernet).

• Sløjfe-/stjerneløb (løberen løber flere korte baner).

• Kompas-/strimmelløb (løberen kan kun se en smal strimmel af kortet).

• Korthuskeløb (løberen ser kun strækket til næste post på et lille kortudsnit, der hænger ved posten).

• Kort-Lang (banen skifter mellem mange små korte stræk og nogle få lange stræk)

Der anvendes elektroniske kortfiler, hvorfor kortet kan leveres og printes udelukkende med brune kurver, med og uden tæthedsfarver, med eller uden de sorte stier m.m. Dette giver gode muligheder, når der skal momentbaner. Et par eksempler fremgår af sidste side.

2. UDARBEJDELSE AF BANER

Du kan selv hente din kortfil ved at logge ind, eller henvende dig til Jan(Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.)

• Hvis du ikke har adgang kan. Jan (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.)  hurtigt give dig adgang.
  • Hvis du ønsker specielle kortfiler så tag selv tage kontakt til Jan(Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.) og bede om den type kortfil du ønsker (fx kurvekort, uden sort plan osv). Jan vil herefter maile kortfilen til dig.

• Kortfilen anvendes jf. vedlagte Condes vejledning. Hvis du/I er helt uøvede i brugen af Condes, vil Ole Thomsen eller Jan Petersen gerne vejlede.

• Når du/I har lavet banerne færdige, mailes Condes-løbsfilen til Ole Thomsen (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.)/Jan (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.)

• Husk i god tid at aftale afhentningstidspunkt for de trykte

3. PRAKTISKE FORHOLD OMKRING AFHOLDELSE

• Inden træningsløbet:

• Udarbejd banerne med postdefinitioner.

• Send banerne til Ole/Jan i god tid inden løbsdatoen.

• I forbindelse med løbet afhentes poster og EMIT hos ?:

• Brikkerne og postenhederne SKAL opbevares nogle meter fra hinanden, da de indbyggede batterier ellers aflades.Huskeliste til dagen:

• Det er gratis for klubbens medlemmer at løbe træningsløb, men det koster 20,- kr. for andre at deltage.

• Skriv navnene pr. klasse op på startliste med briknummer, evt. udleveret kompas, noter tidog tjek, at alle kommer i mål.

• Løberne skal sætte brikken i start-nul-post på det lille stativ, når de starter (så slettes alle gamle data) og i målposten, når de kommer i mål. (NB: gem startposten væk når alle er startet ellers går det galt) Derefter kan tiden printes ud ved at sætte brikken i aflæserenheden.

• Husk at indsamle kompasser og brikker.

Efter træningsløbet afleveres materiellet til ?

På forhånd tak og med O- hilsen fra træningsudvalget